زمان های خیلی قدیم است .  در واقع کسی نمی تواند زمان درست آن را بگوید ؛ اما استفاده از انگشتری  در مراسم ازدواج به شکل حلقه ، علامت کمال و ارتباط آن با وصلت دو فرد ، مؤید کمال زندگی انسانی به  شمار می رفت . اولین مردمی که در تاریخ ، حلقه ازدواج را به کاربردند مصریان بوده اند . گویا در نوشته های هیروگلیف که نوشته های تصویری مصریان است حلقه ، علامت ابدیت بود . یعنی حلقه ازدواج به انگشت زوجین کردن ، به نوعی رمز زناشویی  پایدار و ابدی بوده است و پس از مصریان ،  مسیحیان نیز در حدود سال 900 میلادی شروع به دست کردن و استفاده انگشتر و حلقه در مراسم ازدواج خود نمودند . شاید  برای بسیاری این سؤال پیش  بیاید که چرا حلقه ازدواج در انگشت چهارم دست چپ می اندازند؟  تحقیقات نشان داده است که یونانیان  قدیم عقیده داشتند  که رگ مخصوصی از این انگشت می گذرد و مستقیماً به قلب وارد  می گردد  و برخی ها نیز بر این معتقدند که چون  این انگشت را کمتر از سایر انگشتان دست خود مورد استفاده قرار می دهیم حلقه درآن  قرار می گیرد و به طور کلی برای به دست کردن یک وسیله زینتی مناسب ترازسایر انگشتان دست است 

 

 

 

آیا میدانید کاغذ هم مثل تکه پشت و رو دارد؟

 

کاغذ هم مثل تکه پشت و رو دارد . روی کاغذ آن طرفی است که در کارخانه کاغذ سازی به طرف نمد قرار می گیرد و صافتر است . پشت کاغذ آن طرفی است که در کارخانه زیر کار است و روی آبکش قرار میگیرد.برای تشخیص پشت و روی کاغذ آن را برش می دهند ، پس از برش ، لبه الیاف به سوی پشت کاغذ خم می شوند و اگر لبه کاغذ را با انگشتان لمس کنیم متوجه لبه دار بودن یک طرف آن می شویم. چاپ بر طرف روی کاغذ مرغوب تر خواهد بود .چاپ رنگه بر طرف روی کاغذ نتیجه بهتری دارد !

 

 قیمت‌ ترین کتاب درتاریخ دنیا

میدانید کدام کتاب است؟

کتاب دستنویس ( لئوناردو داوینچی ) دانشمند و هنرمند ایتالیایی دوره رنسانس است

که بقیمت (۳۰) میلیون و ۸۰۰ هزار دالر بفروش رسیده و از بیست سال بدینسو رکورد گران‌قیمت‌ترین کتاب تاریخ جهان را قایم کرده است 

این کتاب در برگیرنده ‌طرح‌ها، یادداشت‌ها و نقاشی‌های وی است که قبلن جزء ملکیت کلیسای قدیمی "Old South" در شهر بوستون بشمار میرفت.

(لئوناردو داوینچی) یکی از بزرگترین نوابغ رشته‌های نقاشی، ریاضی، معماری، موسیقی، کالبدشناسی، مهندسی، تندیسگری، وهندسه در طول تاریخ بشریت بوده که درسال های ۱۴۵۲ الی ۱۵۱۹ میزیسته است ..

۱-سیستم عامل های امروزی و

GUI GUI مخفف به معنی صفحه کار در کامپیوتر است که شکلها و آیکو نها بجای نوشته‏ ها در خدمت کاربر هستند. بسیاری از مردم این اختراع را ساختۀ مایکروسافت میدانند درحالیکه چنین نیست. به طوری که اولین مدل آن در سال ۱۹۸۴ به بازار عرضه نمود. در این اثنا، مایکروسافت اولین نشخه از ویندوز را در سال ۱۹۸۵ ارائه نمود .

۲ - اتومبیل :

برای اولین بار هانری فورد دست به اختراع اتومبیل زده است .اگرچه سرشناسترین مهندسین آلمانی از جمله دایملر، میباخ و مارکوس همزمان بر روی پروژۀ اتومبیل مشغول به کار بودند ، نهایتا کارل بنز این اختراع را نمایان نمود. وی برای اولین بار اتومبیل چهارچرخ که توسط بنزین قدرت می‏گرفت در سال ۱۸۸۵ در آلمان، تحت لیسانس کمپانی بنز که دو سال قبل تر ثبت شده بود، رونمایی کرد. این اتومبیل که از لحاظ طراحی کاملا بی عیب و نقص بود و از روی مدلهای دیگر مهندسین الگو برداری نشده بود توانست نظر اکثریت را جلب نماید. اولین نمونه از محصول طراحی شدۀ کارل بنز در سال ۱۸۸۸ به فروش رفت.

۳ - تصویربرداری با اشعۀ ایکس: ادیسون مخترع اشعۀ ایکس است ادیسون اولین دستگاه عکسبرداری استاندارد مخصوص پزشکی را به جهان عرضه نموده، اما این اولین نمونه از دستگاه تصویربرداری با اشعۀ ایکس نبوده است. در ۲۲ دسامبر ۱۸۹۵ استاد آلمانی فیزیک، ویلهلم رونتگن، تصویری از دست همسر خود را بر روی برگه مخصوص چاپ اشعه ایکس مشاهده نمود. دست همسر وی، اولین تصویری است که از بدن انسان توسط دستگاه اشعه ایکس گرفته شده . این اختراع چنان مهم بود که آنرا اشعۀ رونتگن نیز مینامند..

۴ - تصاویر متحرک : اولین قطعه از تصاویر متحرک (فیلم ) توسط مخترع فرانسوی لوئیس لا پرینس در حالت ۱۲ فریم در ثانیه، در منزل جوزف و سارا وایتلی در وست یورکشیر انگلیس در ۱۴ اکتبر ۱۸۸۸ گرفته شده است. در این فیلم پسر لوئیس و چند نفر از نزدیکان وی وجود دارند که هر کدام پس از چندی به طور مشکوکی به قتل رسیدند. اولین مجموعه تصاویر متحرک ادیسون در سال ۱۸۸۹ ظاهرگردید .

۵- تلسکوپ:

قدیمی ترین تلسکوپ در سال ۱۶۰۸ به نام هانس لیپرشی اختراع شده است. در عین زمان بسیاری دیگر از جمله زاخاریس جانسن و جاکوب متیوس مدعی بودند که آنها اولین کسانی هستند که تلسکوپ را اختراع نموده اند. تلسکوپ اختراع این سه نفر شامل یک عدسی محدب و یک عدسی مقعر چشمی بوده است. گالیله نیز در همان سال از روی این طراحیها، تلسکوپ خود را ساخت

۶- صدای ضبط شده : توماس ادیسون در سال ۱۸۷۷ پندداشت که اختراع وی مبنی بر تگلراف صوتی ضبط شده (بوسیله فوتوگراف ) اولین مورد از صدای ضبط شده میباشد .که به همت وی ساخته شده است .لذا آنرا درهمان سال با نام فوتوگراف (وسیله ای برای ضبط و بخش صداها) رونما ئی نمود. اما دقیقا ۱۷سال قبل از آن در سا ل ۱۸۶۰ ادوارد لئون اسکات، دستگاه فون اتوگراف را اختراع کرده بود. این دستگاه می‏توانست صداها را ضبط کرده اما هنگام پخش با مشکلا تی مواجه بود و دقیقا آنچه را که پخش شده بود، ارائه نمی‏داد

۷ - لامپ روشنایی : در سال ۱۸۰۲ هامفری دیوی، اولین باتری قوی جهان را در رویال انستیتوی بریتانیا عرضه نمود. همچنین در آن سال وی اولین لامپ روشنایی را که توسط نواری . .ز پلاتینیوم ساخته شده بود رونمایی کرد. اختراع وی چنان روشنایی نداشت که بکار آید . اما ۷۵ سال پس از که نهایتا تلاشها ی توماس ادیسون در سال ۱۸۷۹ اولین لامپ روشنایی به بازار عرضه شد. ر

۸ - رادیو مخترع واقعی مارکنی: مارکنی در سال ۱۸۹۵وسیله ای (رادیو) را در لندن معرفی نمود که آنرا اختراع خود می‏دانست در حالی که این اختراع که همان رادیوی ۴ موج بود، قبلا توسط نیکلا تسلا و همکارانش ساخته شده بود. در آن سال تسلا ادعا اینکه توانسته دستگاهی را که امواج را ازمسا فتهای دور دریافت می‏کند بسازداما هیچ گواهی مبنی بر ادعایش وجود نداشت. تسلا ادعا داشت "کار بر روی دستگاه دریافت امواج بی سیم در سال ۱۸۹۳ شروع شد اما من ۲ سال به تحقیق بر روی مدلهای مشابه و وسایل مانند آن گذراندم..."

۹- هواپیما:

برادران رایت هواپیما : همه برادران رایت را به عنوان اولین سازندگان هواپیما می‏شناسند اما نه ماه پیش از اولین پرواز برادران رایت، در سال ۱۹۰۳ در کیتی هاوک، مخترع نیوزلندی، ریچارد پیرس قدمی مشابه را در این زمینه برداشته بود اما اختراع او نوا قصی داشت از جمله عدم توانایی بال (به دلیل داشتن یک بال) و مواردی دیگر که این موارد منجر شد به این تا اولین هواپیمای قادر به پرواز واقعی توسط برادران رایت رونمایی شود.

۱۰ - اینترنت: پدران واقعی اینترنت، کسانیکه شبکه ARPANET

را ساختند

(وینتون سرف، لورنس رابرتس، لئونارد کلین راک، رابرت کان).البته ال گور خود می‏گوید : من اینترنت را اختراع نکردم اما حین خدمت در کنگره امریکا، ایدۀ آن به ذهنم خطور کرد. و بیان کرده بودم . وینتون سرف متولد ۱۹۴۳،دانشمند علوم کامپیوتری است که وی را پدر اینترنت نیز لقب داده‏اند. وی به همراه دوستان خود که اسامی آنها در بالا آمد، اولین زنجیره‏های ARPANET را رقم زدند و بدین ترتیب اینترنت ابداع شد.( اینترنت شبکه ای غیرمتمرکزبه نام ARPANET بود که در واقع برای ایمن شدن و سهولت ارتباط بین گروهها در صورت حملۀ هسته ای توسط وزارت دفاع امریکا بوجود آمد.

آیا می دانید برای اولین بار چه کسی و چگونه موفق به عکاسی شد ؟

 

آیا تاکنون عکس جورج واشنگتن را دیده اید؟ چند عکس از آبراهام لینکلن به چشمتان خورده است؟

 

نخستین روش موفقیت آمیز عکاسی را  "ل. ژ. م. داگر" در سال 1835 پس از مرگ واشنگتن و قبل از انتخاب لینکلن به ریاست جمهوری اختراع کرد. تا قبل از عرضه این اختراع ، مردم برای داشتن تصویر افراد مشهور به نقاشان مراجعه می کردند

داگر نخستین عکس خود را با استفاده از یک " اتاقک تاریک" تهیه کرد. این وسیله اساساً جعبه ای بود که در یک طرف آن عدسی ای تعبیه شده بود و در طرف مقابل آن صفحه ای شیشه ای قرار داشت که تصویر روی آن کانونی می شد. اتاقک تاریک قرنها پیش از آن اختراع شده بود؛ لئوناردو داوینچی در سال  1519نمونه ای از آن را شرح داد و در سال 1573 "ا. دانتی" با قرار دادن آینه ای در پشت عدسی، تصویر معکوسی را که تشکیل می شد اصلاح کرد. در زمان داگر مردم با قرار دادن کاغذ نازکی بر صفحه شیشه ای از اتاقک تاریک برای ترسیم طرح اشیا و مناظر استفاده می کردند

یکی از نخستین کسانی که سعی کرد تصویر تشکیل شده در اتاقک تاریک را " ثابت" کند، فرانسوی دیگری به نام "ژ.ن. نیپس" بود

 

اولیــــــن آیـــــنه

 

 تاکنون به حوض پر آب نگاه کرده اید؟ آیا دیده اید که چگونه عکس آسمان و درختان بر سطح آرام آن نمایان می گردد؟ چنین وضعیتی در داخل حوض در حقیقت یک آینه است، زیرا آینه چیزی جز یک سطح صاف نیست که نور را منعکس می کند و تصویری را پدید می آورد.

در روزگاران گذشته، آینه را از صفحه فلزی جلا داده شده درست می کردند. ولی بعدها آینه را از صفحه ای شیشه که پرداخت شده بود، ساختند که البته پشت آینه را نقره اندود هم می کردند. گفته می شود فکر استفاده از آینه برای بشر از زمانی پیدا شد که انسان عکس خود را در سطح آب دید ، و یا شاید برحسب حادثه برخی تکه های صاف فلزی را به دست آورده و عکس خود را درون این شی مشاهده نمود. به مرور زمان و با پیشرفت مواد اولیه برای زندگی انسان های نخستین توانستند تکه های فلزات را به اشکالی درآورده و صیقل داده و چیزی شبیه به آینه را برای استفاده خود بسازند.

 

در نظر بگیرید امروزه یک کودک دو سه ساله ممکن است از تماشای چهره خود در آینه دچار هیجان و حیرت شود. در روزگار گذشته نیز بشر پیرامون آینه با چنین شگفتی و معمایی روبرو بود. چرا که به درستی نمی دانست راز این قطعه های صاف فلزی را که عکس وی را به روشنی نشان می دهد چیست. از این رو تصور می کرد باید نیروی سحرآمیزی درون این شیء نهفته شده باشد. به همین علت بود که از آن زمان تا به امروز همگان بر این باورند که اگر آینه ای بشکند معنای خوبی نخواهد داشت و باید در انتظار بلا و آسیبی بود.

اما نخستین مردمی که توانستند با شیشه و جیوه و قلع یک آینه زیبا بسازند همانا مردم " ونیز" بودند. حدود سال 1300 بود که آنان شروع به ساختن چنین آینه هایی کردند و طولی نکشید که این آینه ها جایگزین آینه های فلزی شد.

اولین چرخ خیاطی ساخته چه کسی است ؟

 

 

اولین چرخ خیاطی ساخته شخصی به نامتامیس سنت انگلیسی است . وی ماشینی درسال 1790 به ثبت رسانید که کارش بسیار شبیه  به دوخت زنجیره ای زمان ما بود . البته هدف از ساخت این ماشین بیشتر دوختن چیزهای چرمی بود . اما هرگز این وسیله مورد استفاده قرار نگرفت و مخترع این اثر از اختراع خود سودی نبرد . تا اینکه در سال 1830  یک خیاط  فرانسوی فقیر که بارتلمی تیمونیه نام داشت موفق شد با ذوق و ابتکار خلاقانه خود چرخ خیاطی را بسازد که بسیار شبیه چرخهای خیاطی امروزی بود  بعدها این وسیله در فرانسه مورد استقبال مردم قرار گرفت  ولی گروهی از کارگران که وجود این اختراع را باعث کسادی کار خود می دیدند  شبانه به کارگاه بارتلمی حمله کرده و همه چرخهای خیاطی او را نابود کردند و بارتلمی  از غصه و فقر جان خود را از دست داد .  همزمان  با این اتفاق مرد دیگری  در نیویورک بنام والترهنت چرخ خیاطی دیگری را ساخت . این چرخ دارای سوزنی بود که همانند سوزنهای امروزی چرخ خیاطی سوراخی کوچک در نوک خود داشت کار این سوزن ، زدن کوکهای رُز(1)بود .  یعنی با نخ حلقه ای میان پارچه می زد و سپس  حلقه دیگری آمده در حلقه اول مانند زنجیر قفل می شد . با همه اینها هنت هرگز موفق نشد  که این اختراع خود را به ثبت برساند . تا روزگاری که افتخار ثبت نخستین چرخ خیاطی نصیب الیاس هاو شد . همچنین آیزک سینگر نیز یک چرخ خیاطی را در کشور آمریکا به ثبت رسانید 

آنگاه دعوای مفصلی بین سینگر و الیاس هاو بر  سر این موضوع که حق تقدم با چه کسی است درگرفت .  سرانجام هاو توانست در این نزاع پیروز از میدان بیرون رفته و از هر چرخ خیاطی که به بازار می آمد حق امتیاز  به سود خود دریافت نماید 

(1) کوک های رُز کوک هایی است که با چندبار پیچیدن نخ دور سوزن ایجاد می شود و به شکل گلبرگ های رُز روی پارچه قرار می گیرد

 

بانک ملی افغان اولین بانک در افغانستان

 

بانک ملی افغان نخستین و پیشگام ترین بانک کشور به تاریخ۹ثور۱۳۱۲هـجری شمسی تاسیس گردیده است. این بانک با سرمایه ابتدایی۹.۶میلیون افغانی به فعالیتهای بانکی خویش شروع نموده که ازجمله این سرمایه (۷۲)فیصد آن مربوط سکتور خصوصی و (۲۸ )فیصد آن مربوط سکتور دولتی بود ، این بانک درسال۱۳۵۵هجری شمسی توسط دولت وقت کاملاً ملی اعلان شد.

‫بانک ملی افغان اولین وپیشگام ترین بانک به تاریخ 9 ثور1312 هـ ش تاسیس گردیده است. این بانک با سرمایه ابتدایی 9,6 میلیون افغانی به فعالیتهای بانکی خویش شروع نموده که ازجمله این سرمایه (72) فیصد آن مربوط سکتور خصوصی و (28 ) فیصد آن مربوط سکتور دولتی بود ، این بانک درسال 1355 توسط دولت وقت کاملاً ملی اعلان شد.

 

نخستین نشریه درافغانستان

نخستین نشریه درافغانستان به نام (شمس النهار)به احتمام شخصی بنام میرزاعبدالعز یزدرکابل (زمان امیرشیرعلیخان)1873انتشاریافت،اینکه این نشریه تاکی نشرآن ادامه داشت . روشن نیست امانزدیک به چهل سال بعد باردیگردرزمان(امیرحبیب الله خان)بنام سراج الاخبار تاسیس وراه اندازی شد تنهایک شماره ازآن درسال(1906) میلادی منتشروسپس به دلیل نامعلوم مسدود گشت تااینکه درسال(1911) محمودطرزی ازشاگردان سیدجمالدین افغانیکه تحصیلات خویش رادرکشورعثمانی به پایان رسانیده بود به نشرمجدد آن اقدام نمود که تاسال (1918) ادامه داشت. به گفته لطیف ناظمی (سراج الاخبار)ازنظرسیاسی اخباری است که علیه استبداد داخلی آن دوران علیه  استعمارخارجی استعمارانگلیسی فراوان موضعگیری کرده است

اولین دخترشایسته افغان درزمان طالبان سال2001

 

برای اولین بار دخترافغان درسال 2001درفیستوال کشورهای آسیایی بنام روبیکا صدیقی 18ساله محصل انستیوت دوستی خلقها درشهرمسکوفدراتیف روسیه مقبولترین دخترآسیایی دربین ده کشورآسیایی و17 نفراشتراک کننده جای اول را گرفت.ودختری ازکشور هند جای  دوم 

 

اولین لویه جرگه درافغانستان

هرگاه روی عنعنه لویه جرگه درافغانستان مکث نمایم ، همواره باچندمثال روشن درتاریخ لویه جرگه هاتوجه هرافغان معطوف میگرد د .لویه جرگه میرویس خان هوتک ، لویه جرگه شیرسرخ ، لویه جرگه پغمان درزمان شاه امان الله ، لویه جرگه جریان جنگ دوم جهانی ، لویه جرگه1964زمان محمدظاهرشاه ، لویه جرگه1355زمان محمدداودخان وتائید نظام جمهوریت درافغانستان ، جرگه وسیع ریشسفیدان وشخصیت های بانفوذسال1360 که بربنیادآن جبهه پدروطن بوجودآمد وعلاو تأجرگه های عالی قبایل درزمان نجیب الله ولویه جرگه اضطراری12جون2002

 

 

اولین ماشین چاپ را چه کسی ساخت؟

 

اولین بار ماشین چاپ در کشور چین و یا ژاپن در قرن پانزدهم انجام گرفت. در آن زمان

ها و حتی صدها سال بعد از آن، کتاب آنقدر کمیاب و درست کردن آن به قدری سخت و مشکل بود که کمتر کسی برای خواندن و یاد گرفتن به کتاب دسترسی داشت.چاپچی های اولیه کلیه نوشته ها و تصاویر را روی قالب های چوبی حک کرده و آنها را توی مرکب زده و بعد روی منگنه ها می گذاشتند. بعداً کلمات به تصاویر اضافه می شدند

شیوه تازه ای لازم بود تا کار کندن روی چوب را، که با دست انجام می گرفت و بسیار هم طولانی بود، کوتاهتر و آسانتر کند. ولی قریب به هزار سال گذشت تا واقعاً یک تغییر و تحول اساسی در روش نوشتن کلمات ایجاد شد. خیلی ها در این راه کوشیدند ولی بالاخره مردی بنام گوتنبرگ که یک آلمانی الاصل بود و در مینز می زیست، یکی از کسانی بود که در این باره موفق شده و این مشکل را حل کرد. گوتنبرگ دانست که باید از حروف چاپی فلزی منقول استفاده کرد و با این روش بود که اولین کتاب خود را به نام «انجیل گوتنبرگ» بین سال های ۱۴۵۳ و ۱۴۵۶ چاپ کرد.ماشین گوتنبرگ، از حروف جداگانه ای تشکیل شده بود، و جابجا کردن و چیدن آنها بسیار آسان بود. یعنی می توانستند آنها را به صورت کلمه، سطر یا صفحه بچینند و هر موقع که صفحه تمام می شد، می توانستند آن حروف را مجدداً برای چیدن صفحه دیگر به کار برند.البته امروزه هم به این روش عمل می شود، و با وجود این، خیلی از مخترعین بعدی، توانسته اند تغییرات زیادی در این روش بدهند که نیتجه کار آنها باعث سرعت زیاد در فن چاپ گردیده است

 

اولین کتاب کی نوشته شد؟ 

 

هزاران هزار سال طول کشید تا بشر به مرحله ای رسید که توانست آن چیزی را بسازد که شباهت جزئی به چیزی که امروزه به اسم کتاب می شناسیم، داشته باشد.

بنابراین وقتی می خواهیم تاریخچه اولین کتاب را در دنیا بررسی کنیم. باید متوجه باشیم که احتمالاً این کتاب نباید شباهتی به آن چیزی که امروزه کتاب نامیده می شود، داشته باشد و خیلی با آن فرق داشته است. در حقیقت کتابهای اولیه دنیا تا آنجائی که ما می دانیم واقعاً کتاب هائی به مفهوم جدید این کلمه نبوده اند. چند هزار سال پیش بابلی ها و آشوری ها لوحه های گچی درست می کردند که بر روی آنها هر موضوع یا واقعه ای را که میل داشتند نوشه و ثبت و نگاهداری می کردند.

آنها با کمک نوعی ابزار نوک تیز، نوشته هایشان را که به خط میخی بوده، روی این لوحه های گچی، وقتی که هنوز مرطوب بود رسم می کردند. سپس برای این که این یادداشت ها یعنی لوحه های گچی دوام و عمر بیشتری داشته و دائمی تر باشند آنها را در کوره گذاشته و می پختند. بعضی اوقات این موضوع یا واقعه ای که می خواستند یادداشت کنند خیلی طولانی بوده و بنابراین لوحه های گچی بیشتری می برد. بدین ترتیب درست مثل یک کتاب دارای صفحات زیادی بود. در این صورت شاید می شد مثلاً واژه «کتاب» را به آنها اطلاق کرد!

مردم مصر باستان در این مورد، یک قدم فراتر گذاشته و کاغذ خام و خشن ساختند که از جنس یک نوع نی به نام «پاپیروس» بود. این صفحات مسطح که با دست ساخته می شدند رنگ زرد پریده ای داشتند و به وسیله باریکه های درازی به یک دیگر وصل بودند که به دور یک استوانه چوبی یا استخوانی پیچ می خوردند.

مصری ها با استفاده از آب آغشته به دوده که مثلاً در حکم مرکب بود، شعر و داستان و یا وقایعی را با انواع خطوط تصویری روی این صفحات پاپیروس می نوشتند و یا می کشیدند. از آنجائی که جا به جا کردن این استوانه ها کار راحتی نبود، بنابراین عمل نوشتن، بعضی اوقات روی صفحات جدا از هم انجام می گرفت.

بعضی دیگر از مردم قدیم مثل یونانی ها و رومی ها، کتابهائی می ساختند که به دور استوانه می پیچیدند.

 

 

اولین دوربین ۳۶ مگاپیکسلی جهان

به گزارش ، این دوربین دیجیتالی که کوچک‌تر و سبک‌تر از مدل قبلی خود موسوم به D700 ساخته شده باکیفیت‌ترین دوربین دیجیتالی DSLR در جهان محسوب می‌شود و امکان تصویربرداری مبتنی بر حسگر ۳۶ مگاپیکسلی با کیفیت ۷۳۶۰ در ۴۹۱۲ پیکسل را فراهم می‌کند

دوربین مدل D700 نیکون به گونه‌ای ساخته شده بود که می‌توانست فوکوس بین دو شیئ ثابت را تغییر دهد و با تنظیم کاربر از یک شیئ ثابت به شیئ دیگر تغییر کند. این دوربین جدید به گونه‌ای ساخته شده است که امکان تغییر فوکوس از شیئ ثابت به متحرک را برای کاربران فراهم می‌کند

برای این دوربین دیجیتالی نمایشگر لمسی بزرگی درنظر گرفته شده است که امکان مشاهده تصاویر در آن با کیفیت مناسب فراهم می‌شود. این دوربین دیجیتالی همچنین قادر است با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه و با کیفیت ۱۰۸۰ پیکسل تصویربرداری کند

برای دوربین D800 امکان پیشتیبانی از CompactFlash و کارت حافظه SD در نظر گرفته شده که البته هنوز اطلاعات بیشتری در مورد امکانات دیگر آن اعلام نشده است

 

 

  

سالی راید پنج کتاب علمی کودکان هم نوشت

بنیاد سالی راید، اولین زن آمریکایی که به فضا سفر کرد، اعلام کرد که او پس از ۱۷ ماه مبارزه با سرطان لوزالمعده در ۶۱ سالگی درگذشت

بنیاد سالی راید ساینس (Sally Ride Science  ) در بیانیه ای گفت: "سفر تاریخی سالی به فضا قوه تخیل مردم را گسترش داد و نام او را برای مردم آشنا ساخت"

او با فضاپیمای چلنجر (Challenger ) در ماه ژوئیه ۱۹۸۳ به فضا رفت اما او اولین زنی نبود که در دنیا به فضا رفته بود. ولنتینا ترشکووای روسی در ماه ژوئیه ۱۹۶۳ به فضا سفر کرده بود

 

اولین تلفن همراه 40 کیلوگرم وزن داشت 

 

جام جم آنلاین: همایش 50 سالگی ساخت اولین تلفن همراه در استکهلم سوئد افتتاح شد 

به گزارش پایگاه اینترنتی، اولین تلفن همراه سال 1956 به وسیله شبکه ارتباطی اریکسون در سوئد ساخته شد.این شرکت اولین شرکت ساخت تلفن همراه بود. این تلفن همراه 40 کیلوگرم وزن داشت و در ماشین قرار داده می شد

تلفن همراه 40 کیلوگرمی چرخ داشت و به وسیله آن از این جا به آن جا برده می شد و با این حال انقلابی در تاریخ معاصر ایجاد کرد.

امروزه 2.5 میلیون نفر یعنی 80 درصد جمعیت کره زمین برای خود تلفن همراه شخصی دارند

اولین بار سال بین المللی زبان

 

زبان چه اهمتی داردکه جهان چنین ارزش قایل است؟ یونسکویا سازمان فرهنگی ملل متحد سال2008راسال بین المللی زبانهااعلام نموده است و21ام ماه فبروری راروزبین المللی زبان مادری دانسته وبه تجلیل آن میپردازد

اولین حزب سیاسی زنان درافغانستان

 

اولین حزب سیاسی زنان بنام(نیازملی افغانستان)باداشتن22هزارعضوبتاریخ30دلو2008اعلام موجودیت نمود.وفاطمه نظری ریس آن حزب است

 

 

اولین تجلیل روزجهانی زن

 

اولین روزجهانی زن به صورت رسمی درماه مارچ1911دردنمارک،المان،اتریش،سویس وامریکابرگذارشدومیلون زن دربرگذاری اینروزشرکت کرده بودند

اولین تجلیل روزجهانی زن بعدازجنگهای جهانی

بعدازجنگ جهانی دوم برای اولین باردرکشورهای اروپای شرقی روززن درسال1946به شکل رسمی برگذارشدالبته دولت هابخاطرنشان دادن تمایل آزادی وحقوق زنان این روزراجشن میگرفتند 

 

اولین اتومبیل درافغانستان

                                                                              اتومبیل برای اولین بار در زمان امیر حبیب الله وارد افغانستان شد که در ابتدا مخصوص سواری امیر و درباریان بود

 

اولین میدان هوایی درافغانستان

اولین طیاره را مردم کابل در هنگام جنگ استقلال 1919م در آسمان شهر کابل دیدند که چند بمب روی این شهر ریخت. بعد از کسب استقلال کشور(1298ش- 1919م) چند طیاره از اتحاد شوروی سابق و آلمان خریداری و اولین میدان هوایی افغانستان به  نام خواجه رواش ساخته شد 

 

اولین تجلیل ازروزبین المللی عدم خشونت علیه زنان

 

بسیت وپنج نوامبربرابراست باروزبین المللی(عدم خشونت علیه زنان)ازاینروزبه خاطری تجلیل میگرددکه در 25نوامبرسه خواهر بانام خانواده گی میرابال ازجمهوری دومینکاپس ازشکنجه وتجاورجنسی توسط استخبارات نظامی ازجمهوری آنکشوربه قتل رسیدن.آنهامبارزین زیرزمینی یامخفی بودند که علیه دیکتاتوری استبدادی تروجیلوفعالیت مینمودند فینمیست های امریکایی لاتین وحوزه کارائیب درسال1981روز 25نوامبرراروزبین المللی یادبودازقربانیان تشدد وخشونت علیه زنان ودختران اعلام نمودند 

 

اولین جریده زنان درافغانستان

 

درست 90 سال قبل روز 5شنبه هفتم حمل سال1200هجری برای اولین باردرخانواده مطبوعات کشوردرشهرکابل جریده ارشادالنسوان طورفوق العاده نشرشد.این جریده مخصوص خانمهابودکه توسط خانم هااداره میشد.مدیره جریده محترمه اسماخانم محترم محمود بیگ طرزی بود که درسرصحفه جریده اسم خودرا(ا- ر)وهکذا اسم سرمحررجریده طورمخفف   (ر- ا) نوشته شده بود که مطلب ازآن میرمن روح افزا دخترمحمدزمان خان خازن الملک بود.این جریده درکاغذ پستهء رنگ درچابخانهءسنگی درکاروانسرای ده افغانان کابل چاپ میشد ، نام جریده بین کالیشه یی که نقش کتاب ، دیوات وخوشه گندم را داشت نوشته شده بود. این جریده درابتدأ درچهارصفحه وپس ازنشرشماره(12) درهشت صحفه نشرشد دراین جریده مطالب رنگارنگ نشرمیشد لکن زیادترمضامین وقف بخش صحت زنان، اخلاق ، آشپزی ، خیاطی وتربیه اطفال بود.درشماره اول آن نشر خبریک مکتب دخترانه درقلعه باقرخان بنام عصمت وهمچنان مکتب مستورات نزدیک شهرآر ادرج گردیده بود

اولین بار تلویزیون درجهان

 

برای اولین بار توسط یک دانشنمد انگلیسی بنام کامیل سونیگین درسال(1920)طرح شد بعداء توسط ولادیمیررودیگتن وفلید فرانسوی کمی انکشاف زیادترداده شد ودرسال(1951)درامریکابعضی آزمایش های به پرده تلویریون صورت گرفت ودرسال (1941)درامریکا درروی یک تمعیربزرگ تلویزیون ساخته شد و اعلانات روی آن نمایش داده میشد وبالاخره درسال (1951) درماه جون درامریکا تلویزیون رنگه درسراتاسر شهر های آن برای یک ساعت پرورگرام داشت و بعد ازآن تلویزیون های مختلف ومدرن ساخته شد درامریکا درسال (1956) ویدوفلم امریکایی بنام 

. ساخته شد Armpeks

 

 

تلویزیون الکترومکانیکی

پول گوتلیپ نیپ کوو به اولین تلویزیون الکترومکانیکی در سال 1884م امتیاز داد. مردم بر این عقیده‌اند که او هرگز نتوانست نمونه اصلی را طراحی کند. تا سال 1907م که نمونه اصلی آن بطور آزمایشی طراحی شد. در سال 1907 - 1910م ، بوریس روسینگ و دانش آموزش ولادیمیر زوریکین یک سیستم تلویزیونی را نشان داد که از یک جستجوگر آینه‌ای مکانیکی در نمایشگر و لیوب براون الکترونیکی در دریافت کننده استفاده می‌کردند. روسینگ در مدت انقلاب بولشویک 1917م ناپدید شد، ولی زوریکین بعدا برای RAC کار می‌کرد تا یک تلویزیون الکترونیکی بسازد، طراحی آن نتیجتا حق انحصاری و امتیاز را توسط فیلوتیلورفرنس فورس به او دادند. یک تلویزیون مشابه نیمه مکانیکی برای اولین بار در لندن نشان داده شد، در فوریه 1924 توسط ژان لوجی بیرد با تصویر فلیکس گربه و تصویر متحرک بیرد در 30 اکتبر 1925م ، نشان داده شد. سیستم بیرد نتیجتا توسط شرکت BBC دوباره باز سازی شد

تلویزیون الکترونیکی

با وجود اینکه نیپ کوف ، روسینگ ، بیرد خیلی خارق العاده بود. قسمت کمی از تکنولوژی آنها در تلویزیون امروزی کاربرد داشت. در سال 1934، تمام سیستمهای تلویزیونی الکترو مکانیکی دیگر خارج از مد شده بود. کمپل سوینتون یک نامه به مجله طبیعت در 18 ژوئن 1908م نوشت که در آن استفاده از اشعه کاتدی در تلویزیون الکتریکی که توسط کارل فردیناند براون اختراع شده بود را شرح داد. او نظریه داد که از پرتو الکترون هم در دوربین و هم در دریافت کننده استفاده شود، که می‌تواند بصورت الکترونیکی بچرخد و تصاویر متحرک تولید کند. او سخنرانی در رابطه با موضوعی در سال 1911م داشت و یک نمودار را نشان داد که هیچ کس ، حتی سوینتون ، نتوانست طرح او را بفهمد، سیستم او هیچ وقت ساخته نشد

 

سیستم تمام الکترونیک اولین بار توسط فیلو تیلور فرانس وورس در پائیز سال 1927م نمایش داده شد. فرانس وورس مزرعه مورمون پسری از ایداهو ، او اولین بار در سن14 سالگی این سیستم را در نظر داشت. اولین ایده را با معلم شیمی دبیرستانش بحث می‌کرد، کسی که فکر می‌کرد که آن بدون دلیل کار نمی‌کند (فرانس وورس بعدا به معلمش ثابت کرد ژاستین تال من که یک کلید بر روی اختراعش قرار داد). او به دنبال ایده خود در آکادمی جوانان بریگهام (جدیدا دانشگاه جوانان بریگهام) بود

 

در سن 21 سالگی ، او یک سیستم کاربر را در لابراتوار شخصی اش در سان فرانسیسکو نشان داد. تمام تلویزیونهای امروزی بطور مستقیم از طراحی او پیروی می‌کنند. ولادیمیر زوریکین بخاطر اختراع مفیدش ایکونوسکوپ در سال 1923 و اختراع کینسکوپ در سال 1929به عنوان پدر تلویزیون الکترونیکی شناخته می‌شود. طراحی او جزء اولینهایی بود که سیستم تلویزیون را نشان می‌داد. کار قبلی او با روسینگ بر روی تلویزیون الکترو مکانیکی به او آموخت که چگونه یک سیستم تولید کنند، ولی ادعای او و (RCA) که این اختراع اصلی آنها بود به سه دلیل بیهوده به حساب می‌آید

اولین اسکناس های بانک نوت درافغانستان

اولین پول کاغذی درافغانستان در سال ۱۲۹۸خورشیدی در دوره امان الله خان به ارزش یک روپیه کابلی به چاپ رسید.در سمت راست این پول، نماد حکومت افغانستان ( محراب و منبر) و در وسط آن نشان حکومت امانی و در سمت چپ، عبارت "یک روپیه کابلی" به زبان فارسی نوشته شده بود

 

 

 

اولین نیرو دستگاه برق درافغانستان

  نخستین نیرودستگاه  برق در افغانستان در زمان پادشاهی امیر حبیب الله خان در کابل ساخته

 

 

اولین پادشاه افغانستان

احمد خان ابدالی، پسر زمان خان، از فرماندهان نظامی نادرشاه افشار بود. بعد از آن که نادر در قرحان به قتل رسید، احمد خان از اردوی نادر جدا شد و به سمت قندهار حرکت کرد. احمد شاه درانی در سال 1160هـ . در قندهار توسط سرداران و بزرگان افغانستان به پادشاهی رسید و در سال 1186هـ . از دنیا رفت. او اولین پادشاه و مؤسس افغانستان نوین است

 

 

 

اولین رئیس جمهورافغانستان

 

                                                                      اولین رئیس جمهور کشورما محمد داود خان است. او در سال 1352 ش در غیاب پسر عموی خود یعنی محمد ظاهر شاه آخرین پادشاه افغانستان که به خارج از کشور سفر کرده بود طی یک کودتا اعلان جمهوریت کرد. بدین سان نظام سیاسی کشور ما از پادشاهی به جمهوری تغییر کرد

 

 

اولین لیسه درافغانستان

        اولین لیسه در زمان حکومت حبیب الله خان(1903-1901م) در سال 1282 هـ /1903م در کابل تأسیس شد 

 

اولین بار تلیفون در سال (1899) م در وقت امیر حبیب الله خان به افغانستان آمده است.

 اولین رادیو در سال (1305) ش به افغانستان آمده است واین وقتی بود که سایر همسایه گان ما رادیو نداشتند.

 اولین سینما در افغانستان در سال (1904) م از طرف کشور هندوستان به امیرحبیب الله خان اهدا شده است.

 اولین مطبعه در سال (1870) م به افغانستان واردگردید.

    اولین تلویزون در افغانستان درسال (1356) ش فعال گردیده است.

   

 

اولین دارالمعلمین(تربیت معلم)درافغانستان

 

                                                           اولین دارالمعلمین ابتدایی در افغانستان نیز در عصر امیر حبیب الله خان تأسیس گردید که مدت آن سه سال بود و 80 نفر در آن تحصیل ‌تاسیس کردند. در هر دوره این مؤسسه 30 نفر معلم تربیت میشد تا‌کرد تا در ولایات رفته مدارس جدیدی را به وجود آوردند و یا در مدارس خود مرکز فعالیت نمایند. در آن عصر در ولایات تعلیم و تربیت به شکل قدیمی و سنتی توسط ملا امام- امام جماعت- صورت میگرفت‌ امیر حبیب الله دستور داد تا در تمامی مساجد تعلیم کودکان طبق برنامه رسمی معارف وزارت آموزش و پرورش و زیر نظر مأمور مکاتب رسمی  صورت نگیرد. اما این دستور امیر حبیب الله خان بنا به دلایلی جنبه ی داشت 

اولین طرح احداث راه آهن درافغانستان

عصر امان الله(1929-1919م) توسط مهندسان آلمانی در حد خیلی محدود از کابل تا دارالامان به اجرا در آمد. در حال حاضر در افغانستان در تکه راه آهن وجود دارد که ادامه‌ی شبکه راه آهن روسیه است. یک خط آهن حدود 10 کیلومتر از کوشک، در جمهوری ترکمنستان تا تور غندی در خاک افغانستان امتداد یافته و دیگری خط آهنی به طول 15 کیلومتر از شهر ترند در جمهوری ازبکستان تا خیرآباد این دو خط آهن محدود توسط روسها‌برای تسهیل حمل و نقل احداث گردیده است

اولین قانون اساسی افغانستان

اولین قانون اساسی در کشور ما

بعد از استقلال از انگلستان در سال 1959 م توسط حکومت امان الله خان تدوین کرد

اولین قانون اساسی افغانستان 

تدوین اولین قانون اساسی پس از استقلال افغانستان توسط شاه امان الله خان در28 اسد 1298/ 1919 فراهم گردید 

تصویب اولین قانون اساسی که در 20 حمل 1302  (19اپریل 1923 )با عنوان نظامنامهءاساسی دولت علیه افغانستان از جانب هشتصد نفر از ارکان دولت وسران قبایل که شاه در جلال آباد به نام لویه جرگه دعوت نموده بود ، به تصویب رسید . به موجب این قانون که مرکب از 73 ماده بود ،برای بار اول در تاریخ افغانستان قدرت شاهی توسط قانون وموسسات سیاسی مثل هییت وزراء، شورای دولت ومحاکم محدود گردید ویک رشته از حقوق سیاسی افراد مثل آزادی بیان ونشرات یا مصونیت مسکن ومحرمیت مکاتبات  تأمین شد 

 

اولین پارلمان در افغانستان

 

نخستین بار فکر ایجاد پارلمان که بیشتر از تحولات منطقه و جهان الهام گرفته بود، در زمان شاه امان الله خان در افغانستان طرح شد و پس از آن اولین پارلمان به شیوه معاصر و مروج در جامعه بین المللی در دوره سلطنت محمد نادر شاه در سال ۱۳۱۱ خورشیدی اساس گذاری شد.

در دوره سلطنت محمد نادرشاه در سال ۱۳۰۸ خورشیدی، مجلس عیان که ۳۸ نفر عضو داشت آغاز به کار کرد و درست سه سال پس از آن، با ایجاد مجلس دوم زیر نام "شورای ملی" عملا افغانستان دارای پارلمانی شد که دارای دو مجلس بود.

پارلمانهای افغانستان در ابتدا بیشتر انتصابی بود تا انتخابی. زمانی که ظاهر شاه به قدرت رسید پارلمانهای افغانستان تا دور یازدهم پارلمانهای انتصابی بودند.

نخستن زن فضا نورد در جهان

 

 

ترشکوا 6 مارچ 1337 در روستای ماسلنیکوو در منطقه  پارئسلاول روسیه به دنیا آمد. در ۱۹۴۵ به مدرسه رفت. ولی در ۱۹۵۳ مدرسه را ترک کرد و به تحصیلات خود از راه مکاتبه ادامه داد. درایام جوانی به پروازبا چتر نجات پرداخت و نخستین پرواز با چتر را در ۲۲ سالگی تجربه کرد

 ابتدا در کارخانه تایر سازی کار می‌کرد. سپس به کارخانه پارچه‌های صنعتی یاروسلاول منتقل شد. سابقه او در چتربازی باعث شد تا در سال ۱۹۶۱ در گروه فضانوردان روسیه عضو شد و دوره کامل آمادگی برای پرواز در فضاپیماهای نوع «وستوک» را گذراند

در تاریخ ۱۶ جون ۱۹۶۳ به عنوان اولین زن فضانورد و ششمین فضانورد جهان با سفینهوستوک-۶ از فرودگاه فضایی بایکانور به فضا پرواز کرد و بعد از دو شبانه‌روز و ۲۲ ساعت و ۵۰ دقیقه به زمین بازگشت. این پرواز تأثیر بدی بروی گذاشت و شاید به همین دلیل بود که پرواز دومین فضانورد زن جهان ۱۹ سال بعد صورت گرفت

بعد از پرواز، با این‌که به فعالیت در زمینه هوا-فضا ادامه می‌داد، اما بیشتر وقتش را صرف کارهای اجتماعی می‌کرد. او عضو حزب کمونیست شوروی بود و تا عضویت در کمیته مرکزی این حزب ارتقا یافت

در اواخر سال ۱۹۶۳ با آندریان نیکلایف ، که وی نیز فضانورد بود، ازدواج کرد اما این ازدواج دوامی نداشت. ترشکوا به دریافت نشان‌های بسیاری، از جمله نشان قهرما ن اتحادشوروی سابق نایل آمده است و یکی از حفره‌های کره ماه نیز به نام وی نامگذاری شده است

ترشکوا از سال ۱۹۶۲ تا ۱۹۹۷ در شمار گروهان فضانوردان قرار داشت

در سال ۱۹۶۹ گواهی آکادمی مهندسی- نظامی ژوکف در رشته « پیلوت - فضانورد- مهندس» را دریافت نمود. در ۱۹۷۷ درجه دکتر علوم مهندسی را گرفت. او بیش از ۵۰ اثر علمی تالیف کرده است. علاوه بر این وی دارای عنوان جنرال هوانوردی‌ است

در تاریخ ۲۲ جون ۱۹۶۳ هیئت رئیسه شورای عالی اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی بخاطر پرواز موفقیت آمیز و بروز شجاعت و مردانگی به والنتینا ترشکووا لقب «قهرمان اتحاد شوروی» را اعطا نمود

ترشکووا در امور اجتماعی بطور فعالی شرکت دارد. از سال ۱۹۹۴ وی ریاست مرکز بین‌المللی همکاری‌های علمی و فرهنگی روسیه وابسته به دولت فدراسیون روسیه را بر عهده دارد

اولین فضانوردافغانی

 

 

                                       عبد الاحد ممند در سال 1959 م در سرده افغانستان به دنیا آمد. او تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در افغانستان در تحصیلات تکمیلی را در یکی از دانشکده‌های خلبانی و فضا نوردی روسیه ادامه داد. وی در طول تحصیل خود، خلبان فوق‌ای شد و از میان همکارانش برای آموزش عالی و پرواز به ایستگاه فضایی«میر» انتخاب گردید. عبد الاحد ممند پس از گذراندن تحصیلات عالی به عنوان فضا نورد حرفه‌ای در سال 1998 م مشغول کار شد. سر انجام او در حالی که فقظ 29 سال داشت به همراه دو نفر روسی به نام‌های لیاکوف و پولیکوف در 29 آگست 1998 رأس ساعت 55/2 صبح اولین مأموریت فضایی خود را آغاز نمود. مأموریت این تیم فضا نوردی انجام تحقیقات و آزمایشات گروهی بود که به کمک دو فضا نورد دیگر که قبلاً در ایستگاه فضایی مستقر بودند انجام شد

 

اولین گوینده گان

در برخی از نوشته ها آمده است که اولین گویند ه گان مرد و زن زبان فارسی رادیو کابل "گویا اعتمادی"  و "رقیه ابوبکر" (رقیه حبیب) و اولین گوینده گان پشتو "عبدالجبار" و "مستوره" بودند که صدای آنها از رادیو کابل شنیده شد

ولی آنگونه که مرحوم دکتر عبدالاحمد جاوید که در آن سالها مدتی مسئول رادیو کابل بوده، گفته است قبل از رقیه ابوبکر صدای یک گوینده زن که از ترک های ترکیه بود از رادیو پخش شده است، آقای جاوید نوشته است: "ما برای نخستین بار اعلانی را توسط یک زن که خودش ترک بود و شوهرش افغان، پخش کردیم، که حتی سواد خواندن و نوشتن فارسی را نداشت. ما فارسی را به الفبای لاتین می نوشتیم و او آن را می خواند. بعد اجازه دادند که آن را تبدیل کنیم به صدای یک زن افغان. بعد از آن نخستین بار "مسعوده جلال" که دختری خردسال بود، به عنوان یک دوشیزه کوچک اعلان های رادیو کابل را خواند"

 

اولین ترانه با صدای زن

 

شندین صدای زن از رادیو در آن روزگار، برای مردم خیلی غیر منتظره بود و به نوشته ظاهر طنین در کتاب افغانستان در قرن بیستم: "در فضای تعصب آلود آن روز افغانستان، زمزمه آهنگی با صدای یک زن، کمتر از یک انقلاب نبود"

برای اولین بار در سال ١٣٢٥ بود که آواز یک دختر شش ساله با عنوان "دوشیزه کوچک" از رادیو به گوش مردم رسید. نام اصلی او "فرشته" و از یک خانواده روشنفکر کابل بود که با کمک عبدالغفور برشنا که در آن زمان مسئول نشرات رادیو بود دو آهنگ او در دستگاه ساده ای که در آن زمان برای ثبت آهنگها معمول بود، ثبت شد و از رادیو پخش گردید.این آهنگها بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفت

اولین کسی که خط فارسی را بر نهاد

 

اولین کسی که خط فارسی را بر نهاد و طبقه نویسندگان را تعیین کرد " لهراسب " بود. فردوسی در شاهنامه از لهراسب به اینگونه یاد می کند:

چو گشتاسب را داد لهراسب تخت 

فرود آمد از تخت و بر بست رخت

بپوشید جامه پرستش پلاس   

 خدا را بدینگونه باید سپاس

اولین کسی که خط توأما (دو طرفه) را ابداع کرد

"مجنون" فرزند "کمال الدین محمود رفیقی" از هنرمندان نامی قرن دهم هجری است. وی شاعر و خوشنویس بوده و نام اصلی او نه خود نوشته ونه تذکره نویسان ذکر کرده اند. وی مردی درویش مسلک بود و طبعی شوخ داشت و در خوشنویسی متفنن بود. گاهی به دست چپ می نوشت، و گاهی کلمات را از چپ به راست و وارون، و همگی تذکره نویسان متفقند که به قدرت وی کسی در چپ نویسی نیامده است. صاحب گلستان هنر نوشته است که نستعلیق را با مزه و پخته می نوشت. و از جمله خطی اختراع کرده بود که از ترکیب کلمات آن صورت انسان و حیوان به هم می رسید و از جمله این مصراع را "نرخ شکر و قند شکست از شکرستان" از دو طرف نوشته بود به صورت سه چهار آدمی که بر زبر یکدیگر بوده باشند و صورت و خط هر دو در کمال خوبی و مرغوبی بود.

مؤلف خط و خطاطان نوشته است: مجنون بن کمال الدین رفیقی هروی از چپ نویسان بزرگ است که در نوشتن هفت قلم تسلط داشته و خطی به نام توأمان (دو طرفه) اختراع کرد. خود در این باره گفته است که:

 توأمان مخترع مجنون است  /  که قلم چهره گشائیها کرد

تا شدم مخترع و صورتکش / خطکم صورتکی پیدا کرد

اولین کسی که خط نستعلیغ را ابداع کرد

اولین کسی که خط نستعلیق را به خوبی و زیبایی نوشته "میر علی تبریزی" بود که در عصر تیموریان می زیسته است. گویند یگانه آرزو و آمالش این بود که خطی احداث و اختراع نماید، که از زیبایی و قشنگی ناسخ تمامی خطوط معموله و متداوله باشد تا عاقبت کامیاب گردید.

وی به پایمردی، کوشش و سعی و فکر عمیق توانست از خط نسخ و تعلیق خط "نسختعلیق" که بعدها مخفف و "نستعلیق" گشت اختراع و ابداع نماید و آن را تحت قواعد صحیحه و قوانین مضبوطه درآورد. "سلطان علی مشهدی" ملقب به "سلطان الخطاطین" در منقبت و محمدت خواجه میر علی گوید:نسخ و تعلیق اگر خفی و  جلی است / واضع اصل خواجه میر علی است

تا که بوده است عالم و آدم / هرگز این خط نبوده در عالم

وضع فرمود او ز ذهن دقیق /از خط نسخ وز خط تعلیق

نی کلکش از آن شکر ریز است/کاصلش از خاک پاک تبریز است

و خواجه میر علی را فرزندی برومند و عالی فکرت موسوم به "میر عبدالله" بود که او بعد از پدر نواقص خط نستعلیق را کامل نمود، و خواجه میر علی دوم مخترع خط بوده که نخستین "ابن مقله وزیر شهید" خط نسخ را احداث فرمود و دوم خواجه میرعلی خط نستعلیق را اختراع کرد.

اولین کسی که خط نسخ را ابداع کرد

ابو علی محمد بن حسین بن مقله بیضاوی شیرازی قدوة الکتاب (ابن مقله) از اجله فضلا و اعزه وزرا و اسخیا و علما بود و در علوم و فقه و تفسیر و ادبیات و تجوید و شعر و خط و ترسل و انشا نظیر نداشت، و مخصوصاً در نگاشتن خط کوفی و سپس خطوط مستحدثه که خود واضع و مخترع آنها بود هیچ کس به پایهً او نرسیده است. ابن مقله به واسطه صعوبت نگاشتن خط کوفی همت بر این گماشت خطی از خط کوفی استخراج کند کههر کس بتواند به آسانی تحریر نماید. با آنکه همواره در دستگاه خلفا به مناصب عالیه مخصوص بود، متوجه به تسهیل این کار شد و قواعد متین و اسلوبی محکم اختیار و اختراع کرد و مدار خط را بر دایره و سطح گذارد.

از خط کوفی خطی احداث کرد و آن را خط محقق نامید و در تحت قاعده صحیحی در آورد. آنگاه به ایجاد خط ریحان پرداخت و در اندک مدت خط محقق و ریحان در میان مردم انتشار یافت. آنگاه خط ثلث ریحانی را از خطرریحان بیرون آورد و تحت قاعده اش کشید و مانند خطوط محقق و ریحان به درجه کمالش رسانید. سپس به اختراع خط نسخ موفق گشت. چون صیت فضائل و مناقب ابن مقله در انحای عالم منتشر گشت مردم از هر جا به جهت تحصیل فن خط به بغداد آمده و مرجع متعلمین گردید. خط نسخ را به جهت سهولت آن نسبت به سایر خطوط نسخ گفتند که ناسخ سایر خطوط شد. این مقله قرآنی به خط نسخ نگاشت و خطوط محقق و ریحانی و کوفی را در سر سوره ها قرار داد و چون خواست کتابت قرآن با سایر خطوط فرق داشته باشد خط توقیع را احداث کرد.

 ابن مقله در عصر روز پنجشنبه بیست و یکم شوال سنه دویست و هفتاد و دو هجری قمری در بغداد متولد شد. این هنرمند به امر "المقتدر بالله" به تخت صدارت نشست و روز به روز به اقتدار و اعتبارش افزوده می گشت. در سنه سیصد و هجده عده ای از حسودان از او نزد المقتدر سعایت کردند تا معزول گشت. او از بغداد به فارس روانه گشت و تا سنه سیصد و بیست در فارس اوقات می گذرانید. تا مردم بغداد به المقتدر بالله بشوریدند و پس از سقوط وی القاهر بالله را به تخت خلافت برگزیدند. القاهر، ابن مقله را از فارس بخواست و او را خلعت وزارت پوشانید و بر شئونات سابقه اش دو چندان بیفزود. طولی نکشید که عده ای دیگر در حق از زبان به سعایت گشودند و القاهر او را از نظر بینداخت و از وزارت معزول کرد. پس از چندی باز مردم بغداد بشوریدند و القاهر را نیز از تخت به زیر آورده و  در چشمانش میل کشیدند. بعد از او " محمدبن مقتدر" با لقب "الراضی بالله" به خلافت رسید و ابن مقله مجدداً به وسیله او خلعت صدارت پوشید ولی برای بار سوم از صدارت خلع و نهایتاً پس از شکنجه و آزار به سعایت عده ای حسود نابخرد دست راست او را از بدن جدا کردند

اولین کسی که خط شکسته نستعلیغ را مرسوم کرد

آخرین خط هنرمندانه ای که در زبان پارسی پا به دائره وجود گذاشته است خط شکسته می باشد. این خط در اواسط قرن یازدهم هجری یعنی در اواخر دوره صفویه ظاهر شده و کیفیت پیدایش آن، این بود که چون خط شکسته تعلیق که در نوشتن رقعه ها و فرمانها به کار می رفت در نوشتن و خواندن دشوار بود، از قلم نستعلیق به جای شکسته تعلیق برای این کار استفاده شد. این خط همان نستعلیق است که بر اثر تند نویسی به صورت شکسته بیرون آمد و به شکسته نستعلیق مرسوم گردید.

آورده اند که برای اولین بار "مرتضی قلی خان شاملو" که از نستعلیق و تعلیق نویسان دربار "شاه سلیمان صفوی" بود ترکیبات جدیدی را از تند نویسی در خط نستعلیق به وجود آورد و به نوشتن قوسها و  دوایر و اتصال آنها سرعت بیشتری بخشید که در نتیجه این دگرگونی کلمات آن اندکی خردتر گردید و بدین طریق خط شکسته نستعلیق پدیدار گشت. مرحوم "عبدالمحمد خان " صاحب کتاب پیدایش خط و خطاطان نوشته است که در دوره صفویه مرتضی قلی خان شاملو، حاکم هرات آن را از خط نستعلیق استخراج کرده و "میرزا شفیعا هراتی" از خوشنویسان این قلم که منشی همین مرتضی قلی خان شاملو بوده آن را تکمیل کرد است. باظهور "درویش عبدالمجید طالقانی" و روی آوردن وی به خط شکسته تحولی نوین و حیاتی تازه در نوشتن این خط به وجود آمد.

اولین های کشور ترکیه

 

اولین منطقه مسکونی که قدمت آن به 6500 سال قبل از میلاد می رسد، در (Chatalhoyuk) چاتال هویوک واقع در شهر ترکیه ،قرار گرفته اند

مقبره (هالی کارناس) Halicarnassus در بدروم و معبد(آرتمیس) Artemis الهه ماه و شکار در افس، که دو اثراز عجایب هفتگانه دنیا می باشد، در ترکیه قرار گرفته است

 

اروپایی ها بوسیله ترکها قهوه را شناختند

اولین نقاشی روی دیوار که نمایشگر انفجار آتشفشان نزدیک کوه حسن داغ (Hasandag) می باشد بر روی دیوار خانه (Chatalhoyuk) چاتال هویوک در ترکیه ترسیم شده است

اولین سکه در ساردیس ترکیه که پایتخت باستانی پادشاه لیدیا در اواخر قرن 17 قبل از میلاد بوده ، ضرب شده است

گلهای زیبای لاله که امروزه مرکز پرورش آن در هلند است برای اولین بار در سالهای 1500 میلادی از استانبول به وین و از آنجا به هلند برده شده است

اولین ها از فضا

این روزها دنیا مشغول برگزاری مراسم پنجاهمین سالروز حضور اولین انسان در فضا است و از زمانی که یوری گاگارین در 12 اپریل 1961 در مدار زمین پرواز کرد تاکنون بیش از 500 فضانورد به فضا سفر کرده اند

فضانورد یا کیهان نورد به خلبانی گفته می شود که در فضا سفر می کند. تاکنون برای تعیین معنی دقیق "سفر در فضا" تعاریف مختلفی ارائه شده است

در آمریکا فضانورد به کسی اطلاق می شود که از ارتفاع 50 مایلی (حدود 80 کیلومتری) از سطح زمین بالاتر رود، درحالی که برپایه تعریف فدراسیون بین المللی هوانوردی، پروازهای فضایی آنهایی هستند که بالاتر از ارتفاع 100 کیلومتری انجام شوند

اولین ها در تاریخ فضانوردی

تاکنون بیش از 500 فضانورد از 38 کشور به فضا سفر کرده اند. اولین فضانورد تاریخ "یوری گاگارین" است که پرواز خود را در مدار اطراف زمین همراه با کپسول Vostok 1 در 12 اپریل 1961 انجام داد

اولین زن فضانورد تاریخ "والنتینا ولادیمرونا" است که در جنون 1963 با کپسول Vostok 6 به فضا سفر کرد

"آلن شپارد" اولین فضانورد آمریکایی در فضا است که سفر خود را در می 1961 انجام داد

در 23 جولای 1980، "فام توان" از ویتنام به اولین فضانورد آسیایی تبدیل شد. وی با کپسول روسی "سایوز 37" به فضا رفت

اولین فضانورد اروپایی که وارد ایستگاه فضایی بین المللی شد "اومبرتو گویدونی" است که در ماموریت STS 100 شاتلهای ناسا شرکت داشت

در 21 جولای 1969 نیل آرمسترانگ در ماموریت "آپولو 11" به عنوان اولین انسانی که قدم بر روی ماه گذاشت شناخته شد

جوانترین جوانی که به فضا رفت "گرمن تیتوف" بود که در سن 26 سالگی همراه با فضاپیمای Vostok 2 به فضا رفت

درحالی که پیرترین فضانورد تاریخ "جان گلن" است که در سن 77 سالگی همراه با ماموریت STS-95 شاتل سفر کرد

طولانی ترین حضور یک فضانورد در فضا به نام "والری ولادیمرویچ پولیاکوف" با 438 روز اقامت در فضا ثبت شد

دورترین مسافتی که انسان تاکنون به آن سفر کرده است در طول ماموریت آپولو 13 اتفاق افتاد. در این ماموریت فضانوردان به فاصله 401 هزار و 56 کیلومتری از زمین رسیدند

اولین فضانوردی که در یک ماموریت خصوصی به فضا رفت، "مایک ملویل" است که سفر خود را با فضاپیمای خصوصی انجام داد  SpaceShipOne 

نخستین مسجد در جهان

 

این مسجد مبارک در همان سال اول هجری توسط پیامبر (ص) در قریه " قبا " در نزدیکی مدینه بنا گردید 

آیا میدانستید

 

آناتولی ،محل تولد تعداد زیادی از شخصیت های افسانه ای چون هومر شاعر، پادشاه میداس، هرودوت و. روحانی بوده است

که امروزه به بابا نوئل معروف است، در منطقه (سواحل دریایی مدیترانه) به دنیا آمده و در آنجا زندگی خود را سپری کرده است. مردم معتقدند تابوتی که در کلیسای قرار دارد متعلق به بابا نویل می باشد

 

 

 

اولین پل جهان دردزفول ساخته شد

قدیمی ترین پل جهان با قدمتی بیش از 18 قرن در دزفول و بر روی رودخانه دز بنا شده است. این پل به دستور شاپور اول ساسانی و توسط 70هزار اسیر رومی که در بند  بودند ساخته شد و در ساختن آن از پشم بز و شیر و تخم مرغ برای استحکام بیشتر استفاده شده است

این پل از سنگ ساروج و آهک بنا شده و در دوران حکومت عضدالدوله دیلمی، صفویان و پهلوی چندین بار بازسازی شده اما پایه های پل متعلق به دوره ساسانی است

به گفته مورخان این پل یک اثر منحصر به فرد تاریخی است که توانسته تا این زمان دوام بیاورد

این پل که در مرکز شهر دزفول قرار دارد شرق و غرب شهر را به هم متصل کرده و راه عبور و مرور شهرهای اندیمشک، شوشتر و دزفول را به هم پیوند داده است

نخستین زن راننده مترو در دبی

 

 

 

مریم الصفرا 28 ساله، شهروند امارات، اولین و تنها زن راهبر (راننده) مترو در دبی است

به گزارش جذاب نیوز به نقل از روزنامه اماراتی البیان، این نخستین زن در میان کشورهای عربی ساحلی خلیج فارس است که به عنوان راهبر قطار مترو، فعالیت می کند

او مجبور است از ساعت هشت شب بخوابد تا اینکه بتواند ساعت سه صبح ، در محل کار،  فعالیت خود آغاز کند

مریم می گوید که فعالیت به عنوان راهبر قطار مترو، وی را در جایگاه تعامل با انسان هایی از ملیت های مختلف قرار داده و همین موضوع، به افزایش توانمندی هایش کمک کرده است 

 

اولین زن ،اولین فرد ، اولین کس ،اولین نویسنده ،اولین

اولین زن ریاضی دان که در تاریخ ریاضی از او نام برده شده : هیپاتیا  

اولین فرد شناخته شده ای که کشفیات ریاضی به او نسبت داده شده : تالس 

اولین فردی که یک کتاب منسجم در هندسه منتشر کرد : بقراط خیوسی 

اولین کسی که مقاطع مخروطی را ارائه کرد : منایخموس 

اولین کسی که تلاش جدی در فلسفه ی ریاضی به عمل آورد : افلاطون 

اولین ارائه دهنده ی نظریه ی اتمی بودن جهان : دموکریتوس 

اولین کسی که در مسئله ی تضعیف مکعب به پیشرفت دست یافت : بقراط خیوسی 

اولین ارائه دهنده ی برهان برای حل مسئله ی تثلیث زاویه به کمک مقاطع مخروطی : پاپوس 

اولین فرد یونانی که ارتباطش با مسئله ی تربیع معلوم است : آناکساگوراس 

 اولین چاپ اصول اقلیدس : سال 1482 

اولین فردی که ترجمه ی انگلیسی کاملی از اصول اقلیدس ارائه داد : بیلینگزلی 

اولین کسی که کوشش کرد اصول ریاضی را تدوین کند : بقراط 

اولین کسی که معادلات درجه دوم را به روش هندسی حل کرد : دیوفانتوس 

اولین کسی که ترجمه ی عربی واقعا رضایت بخش از اصول اقلیدس ارائه کرد : ثابت ابن قره 

اولین کسی که کتابی در حساب به زبان عربی تالیف کرد : خوارزمی 

اولین نویسنده ی عربی نویس که با قضیه ی دو جمله ای در شکل مثلث پاسکال کار کرد کاشانی 

اولین نمونه ی کار ریاضی اصیل که توسط اعراب انجام شده : قائده ی ثابت ابن قره برای یافتن اعداد متحابه 

اولین شرح منسجم از مثلثات مسطحه و کروی در اروپا که مستقل از نجوم مورد مطاعه قرار می گرفت :

 تریانگولیس اومنیودیس اثر یوهان مولر 

اولین کسی که علامت های + و – را به کار برد : یوهان ویدمان