حشرات بزرگ تا زمانی که پرنده ها آمدند، بر کره زمین حکمفرمایی می کردند. فسیل های جدیدی که از حشرات غول پیکر دوره ماقبل تاریخ پیدا شده، نشان می دهد حشرات امروزه از اجداد خود ده ها برابر کوچک ترند. این حشرات غول پیکر حدود 300 میلیون سال پیش در آسمان ها پرواز می کردند و تا مدت ها از طرف حیوانات دیگر تهدید نمی شدند. اما این طور که معلوم است، با تحولاتی در تکامل پرندگان، عمر این گونه از حشرات به پایان رسیده است.
    
    فسیل های جدید کشف شده نشان می دهد در اواخر دوران کاربونیفروس و در اوایل دوران پرمیان، بال های حشراتی که زندگی می کردند، بیش از 10 سانتی متر و اندازه آنها حدود یک مرغابی امروزه بوده است. مهم ترین تئوری در زمینه اندازه بزرگ این حشرات این است که در زمان زیست آنها، اکسیژن موجود در اتمسفر خیلی زیاد و حدود پنجاه درصد بالاتر از اکنون بوده است. تمام این اکسیژن زیادی حجم متابولیسم حشرات را افزایش می داد و به آنان کمک می کرد تا حد زیادی حجیم و بزرگ شوند.
    
    برای امتحان کردن تئوری اندازه بدن و میزان اکسیژن، متیو کلافام و جرد کر، دیرینه شناسان از دانشگاه کالیفرنیا در سانتاکروز، اطلاعاتی را که از حشرات بالدار از بیش از 10500 فسیل در بیش از هزار مکان مختلف جمع شد، مورد ارزیابی قرار دادند. دومین قدم آنان، اندازه گیری بال این حشرات و مقایسه آن با مدل های قبل از تاریخ بود که در بیش از 300 میلیون سال پیش می زیستند و میزان اکسیژن هوایی که در آن پرواز می کردند، از تمام زمان ها بیشتر بوده است.
    
    نتایج نشان می داد که متوسط اندازه بال حشرات در مقایسه با میزان اکسیژن هوا کاملادر ارتباط بوده و این اندازه ها در طول 150 میلیون سالی که از حشرات در چرخه تکامل می زیستند، هماهنگ با تحولات آب و هوایی تغییر یافته است. کلافام و کر نتایج یافته های خود را در مجله اینترنتی آکادمی ملی در تاریخ چهارم ژوئن منتشر کردند. جان هریسون، متخصص فیزیولوژی تکاملی از دانشگاه آریزونا که در این تحقیقات مشارکت نداشته است، می گوید: قبل از این ما تنها گزارش هایی مبنی بر پیدا شدن فسیل هایی از حشرات غول پیکر در اواخر دوران کاربونیفروس که میزان اکسیژن هوا بالابوده است، دریافت می کردیم اما هیچ کس به شکل نظام مند سعی نکرده بود سایز حشرات مختلف در دوران های تکاملی را مورد مطالعه قرار دهد. با ادامه یافتن تحقیقات، کلافام و کر دریافتند الگوی اندازه حشرات در طول 150 میلیون سال گذشته، تغییرات قابل ملاحظه یی کرده است. آنان متوجه شدند با وجود اکسیژن بالادر لایه های مختلف اتمسفر در زمان هایی از تاریخ، اندازه حشرات کوچک تر شده است. کشفیات جدید نشان داد تغییر اندازه حشرات با ظاهر شدن فسیل پرندگان همزمان بوده است. به همین دلیل این دو دیرینه شناس به این نتیجه رسیدند که اندازه حشرات به خاطر توانایی رویارویی با پرندگان و قابلیت مانور در هوا برای فرار کردن از دست پرندگان شروع به کوچک تر شدن کرده است. آنها برای بقا مجبور بودند کوچک تر باشند.
    
    از طرفی دیگر تحقیقات نشان می دهد متوسط سایز حشرات در دوره یی بین 60 تا 90 میلیون سال پیش به پایین ترین حد خود رسیده است. این تغییرات می تواند دلیلی برای مهارت بیشتر پرندگان برای پرواز و شکار کردن باشد. از این نظر پرندگان امروزی سرعت خود در پرواز را مدیون اجداد خود هستند. کلافام می گوید: دلیل دیگر این تغییرات در اندازه حشرات می تواند به تکامل خفاش ها یا تغییرات آب و هوایی و محیطی که حدود 65 میلیون سال قبل منجر به انقراض دایناسورها شد، ربط داشته باشد. برای پیدا کردن دلیل محکمی برای این فرضیات لازم است فسیل های بیشتر از آن زمان کشف شود تا دانشمندان بتوانند رد تکاملی حشرات و حیواناتی از قبیل پرندگان و خفاش ها را که آنان را شکار می کردند، دنبال کنند.
    
    اجداد حشرات امروزی باید با دیگر حیواناتی که در هوا پرواز می کردند نیز دست و پنجه نرم می کردند. از جمله خزندگان پرنده که به نام پتروسورس ها معروف هستند و در حدود 230 میلیون سال پیش منقرض شدند. شواهد کمی برای این تئوری وجود دارد که اندازه حشرات با تکامل پتروسورس ها کوچک تر شدند. بین فسیل هایی که تاکنون یافت شده است، حدود 20 میلیون سال تفاوت وجود دارد و درست در همان زمان میزان اکسیژن هوا کمتر شده است و این مساله حدس زدن درباره دلیل واقعی کوچک تر شدن حشرات را با مشکل مواجه می کند، به ویژه رابطه میان کوچک تر شدن حشرات و تکامل پتروسورس ها مساله را بغرنج تر از آنچه بود، کرده است. کلافام می گوید: با وجود آنکه از روی فسیل های پتروسورس ها و دندان هایشان می توان حدس زد که حشره خوار بوده اند، اما آنها به سرعت پرندگان در هوا حرکت نمی کردند. بنابراین به احتمال زیاد تاثیری در اندازه تکاملی حشرات نداشته اند. به نظر می رسد با آنچه از فسیل حشرات تا به حال یافت شده است، نظریه یی که اندازه حشرات را با میزان اکسیژن هوا مرتبط می داند، در حال حاضر معتبرترین تئوری باشد. نتایجی که ما تا به حال گرفته ایم، تغییرات در اندازه حشرات بزرگ را نشان می دهد نه تغییرات در همه حشرات را. با وجود آنکه در گذشته حشرات غول پیکر زندگی می کرده اند، همیشه حشرات کوچکی مثل آنچه امروزه وجود دارند، روی کره زمین بوده اند.
    
    مشکلی که برای مطالعه اندازه حشرات و میزان اکسیژن هوا در دوره های مختلف وجود دارد، این واقعیت است که حشرات کوچک به دلیل بال های کوچکی که داشته اند، نمی توانند فسیل خوبی داشته باشند. مطالعات بیشتر نشان خواهند داد که چرا اندازه حشرات مختلف در دوره های مختلف از افزایش یا کاهش اکسیژن هوا، تغییر یافته است، به طوری که سوسک ها با وجود اکسیژن بالاکوچک تر بوده اند و ملخ ها تغییر چندانی نکرده اند. آنچه مسلم است این است که با یافتن فسیل های جدید می توان به نتایج جالب توجهی درباره زندگی حشرات پیش از تاریخ دست یافت.