محققان اروپایی در مقاله ای که انتشارات موسسه باستان شناسی آمریکا آنرا منتشر کرده، از مستندات و تصاویری پرده برداشته اند که گویای قدمت کشاورزی ایران از 12 هزار سال پیش است.

انتشارات موسسه باستانشناسی آمریکا مقاله ای منتشر کرده است که در با استناد به شواهد و قرائنی می گوید که  انسانهای اولیه از 12 هزار سال پیش در ایران کشاورزی می کرده اند.

ابزار مصنوعات سنگ و خاک رس که از یک سایت در کوه های زاگرس در ایران جمع آوری شده و نشان میدهد انسان از 12،000 سال پیشکشت گیاه می کرده است.
 

به گزارش بولتن نیوز به نقل از پایگاه این انتشاراتی آمریکایی (archaeology)، شواهد گردآوری شده محققان که از روستای چغاجلان واقع در غرب ایران بدست آمده، گویای آن است که کشاورزی دراین منطقه حدود 11 هزار و 500 سال پیش توسعه یافته است. یعنی تقریباً همزمان با کشت گیاهان توسط شکارچیان و جنگجویان در سرزمینهای فلسطین، سوریه، اردن و شرق ترکیه.

محققانی چون «نیکلاس کنراد»، «سیمون ریحل»، که از باستان شناسان دانشگاه توبینگن آلمان هستند، به همراه محسن زیدی و دیگر محققان مرکز تحقیقات باستان شناسی ایران در تهران، در اکتشافات باستانشناسی خود از منطقه چغاجلان، ابزاری چون هاون، دستۀ هاون و ابزارخرد کن سنگی دیگری کشف کرده اند. 

بر اساس این گزارش، این ابزار در فرآوری گیاهان و خرد کردن غلات کاربرد داشته است. علاوه بر این، بیش از 21000، قطعه گیاه سوخته از این دوره برجای مانده است.

بر اساس شواهد بدست آمده، اشکال اصلاح شده بذر گندم حدود 9 هزار و 800 سال پیش در چغاجلان به وجود آمده است. 

گندم وحشی که در رسوبات چغاجلان پیدا شد

دانشمندان معتقدند که در پایان عصر یخبندان، شرایط آب و هوایی و زیست محیطی، کشاورزی را " کم و بیش اجتناب ناپذیر کرده است."