گنجینه ای منحصر به فرد از پادشاهان ایران باستان ، طی عملیاتی عمرانی در استان رامهرمز از دل خاک بیرون آمد.

این اشیای منحصربه فرد که به عقیده باستان شناسان متعلق به دوره ایلامی ، پارتی ، هخامنشی و بین النهرین هستند در دو تابوت و داخل یک آرامگاه باستانی قرار گرفته اند. 
به گزارش دیروز میراث خبر، بررسی های اولیه باستان شناسان درباره گنجینه کشف شده در رامهرمز، باستان شناسان را با هزار سوال بی جواب روبه رو کرده ؛ زیرا هنوز هیچ یک نمی دانند این اشیا که 500قطعه تخمین زده می شوند به چه کسی تعلق دارد. در آرامگاه 2تابوت به شکل Uقرار دارد که دسته های آنها به وسیله میخ پرچ به بدنه وصل شده است. حفر زمین با بولدوزر باعث تخریب جدی تابوت ها شده است. 
عبدالرضا پیمانی ، باستان شناس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خوزستان دوره و تاریخ اشیای کشف شده را منوط به بررسی دقیق باستان شناسان دانست و از اعلام دوره خاصی برای این گنجینه خودداری کرد. یکی از سوالات مهم باستان شناسان این است که چه کسی صاحب پنج حلقه قدرت کشف شده در این اشیاست. 
به گفته پیمانی این حلقه شیبه حلقه قدرت کیدین هوتران حاکم ارجان است و حال این سوال مطرح می شود که چه کسی صاحب این اشیا بوده و چرا پنج حلقه قدرت داشته است. 
وی افزود: چرایی وجود اشیایی متعلق به بین النهرین در میان این آثار از دیگر سوالات باستان شناسان است. در کنار این تابوت ها، بقایای 4 خمره سفالی قرار دارد. 
بازوبند زیبای طلایی ، دو دستبند طلایی که دو سر آنها به شکل سر آهو و با سنگهای قیمتی دارای نقش مایه های گیاهی تزئین شده ، چند دستبند ساده طلایی که یکی از آنها کتیبه ای به خط میخی داردو حلقه های موسوم به قدرت که یکی از آنها کتیبه ای احتمالا به خط میخی ایلامی نو دارد، ازجمله اشیا موجود در گنجینه رامهرمز است. در میان این اشیا 2مجسمه مفرغی مربوط به دوره سوکل مخ توجه باستان شناسان را به خود جلب کرده است.از نظر تاریخی این دو مجسمه به تاریخی پیش از سایر اشیا باز می گردند و همین مساله پرسش بی پاسخ باستان شناسان است.