باستان شناسان با استفاده از اسکن‌های جدید بر روی «اوتسی»، مومیایی معروف 5300 ساله موفق به کشف 61 عدد خالکوبی بر روی بدن آن شدند.

محققان موزه باستان‌شناسی «تیرول» ایتالیا با کمک تکنولوژی‌های جدید اسکن، بدن «اوتسی» مومیایی 5300 ساله یخی را که به خوبی در طبیعت به‌جامانده است را بررسی و 61 خالکوبی بر روی بردن وی کشف کردند که پیش از این به سبب تیرگی رنگ مومیایی قابل مشاهده نبود.

باستان‌شناسان برای این کار اجازه دادند اندکی از یخِ پیرامون این مومیایی آب شود و سپس از جهت‌های گوناگون از بدن وی عکسبرداری کردند.

بیشترین تراکم خالکوبی ها در بخش پایین زانوی راست یافت شده است، در حالی که بزرگترین خالکوبی‌ها دور مچ دست راست مرد یخی مشاهده شده است.

اوتسی مرد یخی در سال ۱۹۹۱ در یخ‌رود «شنالشتال» در کوه‌های آلپ اوتسال در نزدیکی مرز میان اتریش و ایتالیا توسط دو گردشگر آلمانی یافت‌ شد. نام او را از اوتسال همان منطقه‌ای که وی را یافتند گرفته‌ شده‌ است. او کهن‌ترین مومیایی طبیعی یافت‌شده در اروپاست.

در آغاز تصور شد که این لاشه‌ای تازه است، مانند پیکر بی‌جان بسیاری دیگر که در آن منطقه یافت می‌شد، پیکر به جلو خوابیده بوده و زیر یخ‌ها پیچیده‌ شده‌ بود. لاشه به اینسبروک برده شد و در آنجا بود که قدمت یرینگی اوتسی مشخص شد.

از سال ۱۹۹۸ تاکنون این پیکر در موزه باستان‌شناسی تیرول جنوبی در بولتزانوی ایتالیا به نمایش گذاشته می‌شود.