معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی گفت: با تهیه نقشه بنا و آثار تاریخی خراسان شمالی یک هزار و 216 اثر تاریخی استان در نقشه باستان شناسی استان ثبت شد که انجام پروژه های عمرانی قبل از اجرا باید با این نقشه منطبق شوند.

قدیمیترین بنای استان، متعلق به دوران نوسنگی

به گزارش نشریه ونو به نقل از خبرنگار اترک نیوز، علی اکبر وحدتی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی اظهار کرد: خراسان شمالی جزو اولین استان هایی است که نقشه بنا و آثار تاریخی اش تهیه شده است.

وحدتی افزود: این نقشه یک سامانه جی آی اس است که بر روی آن جانمایی یک هزار و 216 بنا و اثر تاریخی خراسان شمالی که شامل تپه ها، محوطه ها، باغ ها، کوشک ها، حیسنیه ها، مقابر، تکایا، کاروانسراها، زیارتگاه ها، برج ها، میل ها، قلاع تاریخی همچنین درختان کهنسال و چشمه های آب درمانی می شوند، انجام شده است.
وی در ادامه با تصریح بر این مطلب که این نقشه یک سند بالا دستی است، گفت: قبل از انجام پروژه های عمرانی به ویژه پروژه های جاده ای، ریلی و خدماتی در سطح استان که در مرحله مطالعه هستند باید از این اداره کل استعلام گرفته شوند تا مسیر اجرای این پروژه ها با مکان این بناها و آثار تاریخی تلاقی پیدا نکنند و موجب تخریب این آثار نشوند.
وی در ادامه با اعلام اینکه این سامانه قابلیت افزایش ثبت آثار جدید را دارد، خاطر نشان کرد: درصدد هستیم در آینده این سامانه برای مشاهده عموم آماده شود.
این مسئول در خاتمه درباره قدمت این بنا و آثار خراسان شمالی نیز عنوان کرد: قدمت مجموعه بنا و آثار شناسایی شده استان از دوران نوسنگی تا دوره معاصر است.
وی افزود: آثار دوره نوسنگی متعلق به هشت هزار سال قبل است که قلعه پهلوان و قلعه خان از جمله این آثار دوره نوسنگی است.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی همچنین خاطر نشان کرد: مقبره شهدا در بجنورد و خانه تاریخی جاجرمی ها متعلق به دوران معاصر است و تعدادی درخت چنار و سرو نیز در استان وجود دارند که قدمت آنها به سه تا چهار هزار سال می رسند.