رئیس میراث فرهنگی و گردشگری ملکان گفت: فصل جدید کاوش های باستان شناسی در قلعه تاریخی بختک لیلان آغاز شد.

به گزارش ونو, وحید خادمی افزود: این قلعه با قدمت دوره ساسانی و اشکانی یکی از محوطه های نادر و استثنایی در منطقه شمال غرب کشور به شمار می رود.

وی در خصوص نقش کاوش های انجام شده در جذب و علاقمندی گردشگران و دوستداران به قلعه بختک لیلان اظهار کرد: کاوش های باستان شناسی و پژوهشی در این منطقه از سال ۸۶ آغاز شده است.

خادمی گفت: این کاوش ها شامل یک فصل بررسی سطحی و دو فصل ساماندهی قلعه است و در این مدت حدود ۵۶ محوطه تاریخی دیگر در اطراف قلعه شناسایی و ثبت ملی شده اند.

خادمی محوطه ها و تپه باستانی شناسایی و ثبت شده اقماری قلعه بختک را با قدمتی مربوط به هزاره های اول، دوم، سوم و چهارم پیش از میلاد مسیح و دوران تاریخی اعلام کرد و عنوان کرد: با شروع فصل جدید کاوش ها، آذربایجان شرقی به اطلاعات و یافته های ارزشمندتری در این منطقه دست خواهد یافت.

خادمی با تاکید بر اهمیت فرهنگی و باستانی این منطقه یادآوری کرد: قلعه بختک شهر لیلان در سال ۷۹ با شماره ۲۷۸۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و روزگاری این قلعه نه تنها مامن اهالی در مقابل تهاجم بیگانگان بشمار می رفت، بلکه کانون توجه دینی ایران و سلاطین ساسانی نیز بوده است به طوری که شهر شیز و آتشکده آذرگشسب را به این مکان نسبت می دهند.

آغاز فصل جدید کاوش های باستان شناسی در قلعه تاریخی بختک لیلان

آغاز فصل جدید کاوش های باستان شناسی در قلعه تاریخی بختک لیلان

آغاز فصل جدید کاوش های باستان شناسی در قلعه تاریخی بختک لیلان