گامی رو به پیش در ساخت فیلم کورش


مسعود جعفری جوزانی : در حال جذب سرمایه برای ساخت فیلم هستیم.


15/01/1394


مسعود جعفری جوزانی از ساخت فیلم سینمایی «کورش کبیر» به عنوان یکی از گزینه‌های برای حضور در جشنواره فیلم‌ فجر امسال خبر داد. وی افزود: نگارش فیلمنامه «کورش کبیر» انجام شده است و پروانه ساخت آن را نیز دریافت کردیم و مشکلی برای تولید آن نداریم و اگر منابع مالی فیلم تامین شود، کار ساخت آن شروع می‌شود.


جوزانی اضافه کرد: امسال در جهت اقتصاد سینمای ایران به دلیل اینکه حرفهایی برای گفتن داریم حتما فیلم می‌سازم.

کارگردان «کورش کبیر» با بیان اینکه موضوعات این قبیل فیلم‌ها همیشه از به روزترین موضوعات جامعه است، گفت: هر مطلبی که در مورد کوروش نوشته شده است توسط گروه محققین ما مطالعه و به صورت کامل فیلمنامه آن نگارش شده است.


وی درباره موضوع و داستان فیلم گفت: کورش اولین انسانی است که به جای زور شمشیر از افکارش استفاده کرد و هیچ‌گاه از ابزار زور و قدرت برای رسیدن به مقاصدش استفاده ای نکرد. پاک دستی، پاک اندیشی، و دوران زندگی کوروش کبیر از جمله مواردی است که در این فیلم به نمایش در می‌آید.


جوزانی همچپنین از مقدمات ساخت «کوروش کبیر» در شاهرود و ایجاد شهرک سینمایی خبر داد .


.........................................................................


گزارش ویژه ی مهرمیهن از دو هفته نامه ی امرداد :


مسعود جعفری جوزانی : زندگی ام را برای فیلم کورش بزرگ می گذارم


04/08/1393


ایرانیان سالهاست که چشم به راه ساخت فیلم از استوره های تاریخ سرزمینشان هستند . بی گمان ساخت فیلمی از کورش بزرگ که بیش از نیمی از تاریخ پرشکوه ایران را رقم زده ، یکی از این آرزوهاست . چند سال است که زمزمه ی ساخت فیلم کورش بزرگ در دنیای سینما پیچیده است . تا چندی گرفتن پروانه از ارشاد دشواری راهش بود اما اکنون دشواری های مالی سدی بر آغاز این پروژه ی بزرگ است . فیلم سینمایی کورش بزرگ پروژه ی مشترک  مسعود جعفری جوزانی  به عنوان کارگردان و تهیه کنندگی  علی معلم  است .



علی معلم پیش از این گفته بود که هزینه ی ساخت اینگونه پروژه ها سنگین است و سرگرم رایزنی با پشتیبانان مالی است و زمانی که سرمایه گذار خوب برای اینکار پیدا شود ، فیلمبرداری را کلید خواهد زد .



امرداد در گفتگویی که با مسعود جعفری جوزانی داشته است چنین نوشت :



آرزوی بزرگ من ساخت فیلم کورش بود که فیلم نامه ی آن را سه سال و نیم پیش با همکاری تیم کارشناسی بسیاری از جمله فتح الله جعفری جوزانی و عبدالکریم یونسی نوشته ام .  جوزانی ادامه می دهد :



با هنرپیشه های هالیوودی که بنا است در این پروژه بازی کنند گفتگو شده و تاییدیه را گرفته ایم . تنها دشواری پیش و روی آغاز این پروژه ، جذب سرمایه گذار است . این هزینه ی سنگین باید از بخش خصوصی تامین شود . من و علی معلم نمی توانیم شماره حسابی را برای اینکار ویژه کنیم و این تنها همت مردمی را می طلبد تا گام در این راه بردارند .



جعفری جوزانی از هنرمندان بنام ایرانی نام برد که اعلام آمادگی کرده اند تا بدون دریافت هیچ دستمزدی نقشی در این فیلم داشته باشند . جوزانی بگونه ای از نقش های این فیلم سخن گفت که انسان را می برد به روزگار هخامنشیان .



او از برگزاری جشن نوروز سخن گفت که چگونه جزئیات آن را در فیلم نامه نوشته است . همچنین از آیین روشن کردن آتش روی بام در آستانه ی نوروز و آموختن پاکی و دفاع از سرزمین که رسم وآیین آن روزگار بود.



جعفری جوزانی کتاب نخست فیلمنامه را در اختیار ما گذاشت تا شاید آوردن بخش هایی از آن دیگ غیرت ایران دوستان را به جوش آورد و گره از ساخت فیلم جهانی کورش بزرگ بگشاید .



15 سالگی کورش بزرگ در داستان فیلم نامه :



روی بام های خانه های کاهگلی و سنگی آتش برافروخته اند. بچه های دهکده گل های سیاه گوش برسر چوبدستی های خود بر افراشته نوروز خوانی می کنند .نوجوان سربیت خوان ، در حالیکه مشعلی در دست دارد پیشاپیش آنها می رود .سربیت خوان : بهار آمد ، بهار آمد / بهار لاله زار آمد.



نوجوانی خوش قد و بالا با گونه هایی استخوانی ، پیشانی بلند ، چشمانی درشت و سیاه ، بینی کشیده و راست ، با موهای سیاه و موج داری که تا روی شانه هایش می رسد ، همراه مرد ریز نقش و لاغر اندامی گوسپندان را از چرا بر می گرداند. مرد : دیر وقت است کورش تو برو سر و تنت را بشوی و سدره ات را اندازه کن ! کورش : با هم میرویم !




کورش به سوی خانه کوچک کاهگلی که آتشی بر بام آن روشن است می رود .



کورش : درود بر مادر مهربانم .



زن : تا خورشید نخوابد تو و پدرت دست از کوه و دشت بر نمی دارید ؟ کورش : گوسپندان از گیاه تازه روییده دل نمی کنند . زن در حالیکه شالی را بر سر بسته باز میکند و به سوی او می رود . فردا مراسم کشتی بستن است ، باید سدره ات را اندازه کنم ... موبد : کیستی ؟کورش : ( لحظه ای مردد می ماند ) آن کس که به خواست اهورا مزدا به گیتی آمده تا پندار نیک ، گفتار نیک و کردار نیک او را بیشترین حد به شادی بیاورد ...عروسی با شکوهی بر پاست ، کاساندانا در رخت سبز عروسی و سرپوش سرخی که رویش را پنهان کرده سوار بر اسبی سپید با بال و دمی حنایی پشت سر موبد موبدان به سوی کاخ برده می شود .مردم دم در خانه هایشان آتش افروخته باریختن آویشن و شیرینی بر سر عروس فریاد شادزی ، شادزی سر داده اند . دختر بچه ها در رخت های رنگارنگ در حالی که کاسه هایی پر از گلبرگ در دست دارند ، سر راه عروس  را گلباران می کنند . کورش تا دم دروازه کاخ به پیشواز عروس آمده او را از اسب فرو می آورد و بدره ای زر در دستش می گذارد . دختران جوان از بالای بام و ایوان ها گلبرگ و آویشن بر سر عروس و داماد می ریزند .عده ای سنجد و شیرینی جلوی مردم می گیرند . عروس و داماد پشت سر موبد وارد کاخ می شوند.موبد موبدان در رخت و کلاه سپید ، شالی سبز روی دست عروس و داماد می اندازد و در حال اندرز خوانی آن را می پیچاند .



آنچه خواندید تنها گوشه ای از زندگی پر شکوه کورش بزرگ در فیلمنامه بود . جعفری جوزانی با یک جمله گفت و گویش را به پایان داد : حتی اگر همه زندگی ام را بفروشم فیلم کورش بزرگ را می سازم .


.........................................................................


گرازش خبرگزاری خبر آنلاین:


پرویز شیخ طادی : یک متن درست تاریخی تدوین کرده ایم


24/01/1393


پرویز شیخ طادی گفت: سرمایه گذاران پروژه 'کوروش کبیر' پرداخت هزینه 20 میلیاردی آن را قبول کرده بودند اما تنها شرط آنان مبنی بر تضمین اکران فیلم میسر نشد و منصرف شدند. البته ما هنوز کوتاه نیامده‌ایم و مصر هستیم ساخته شود

.

پرویز شیخ طادی در گفتگویی درباره پروژه متوقف مانده «کوروش» گفت: سرمایه گذارانی که برای این پروژه حاضر به همکاری شده بودند، پرداخت هزینه بیست میلیاردی آن را قبول کرده بودند، اما تنها شرط آنان مبنی بر تضمین اکران فیلم میسر نشد و منصرف شدند.


این کارگردان سینما ادامه داد: البته ما هنوز کوتاه نیامده ایم و مصر هستیم «کورش» ساخته شود. تحقیقات درباره این شخصیت تاریخی بسیار مفصل بود و از کودکی کورش تا مرگ او را در بر می‌گرفت، بنابراین نمی‌توانستیم تنها در یک فیلم سینمایی حق مطلب را ادا کنیم. باید حتما یا یک مجموعه شود یا ۱۱ فیلم سینمایی.


او گفت: در تحقیقاتمان متوجه شدیم روایت‌های تاریخی اشتباهات زیادی دارد و به همین دلیل تدوین یک متن درست کار بسیار سختی بود که ما انجام دادیم و حالا نمی‌توانیم به سادگی موضوع را رها کنیم.


.........................................................................


گزارش روزنامه ی مردم سالاری :


علی معلم : فیلم برداری نزدیک به یک سال به درازا می انجامد


03/05/1391


 


مرجان حاجی حسنی: پرونده فیلم کوروش کبیر که قرار است زندگی کورش، پادشاه هخامنشی را به تصویر بکشد سرانجام به جریان افتاد.


حدود یک سال قبل بودکه مسعود جعفری جوزانی و علی معلم به عنوان کارگردان و تهیه کننده، برای ساخت فیلمی با محوریت کوروش درخواست پروانه ساخت داده بودند که ساخت این پرونده با عدم صدور مجوز مواجه می‌شد.


اما تازه‌ترین شنیده ها حاکی از آن است که اداره نظارت درخواست پروانه ساخت این فیلم را مجدداً به جریان انداخته و علی معلم اظهار امیدواری کرده که به زودی مجوز ساخت این فیلم سینمایی از سوی اداره نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد صادر شود.


علی معلم(تهیه کننده سینما) با اعلام این مطلب گفت‌: دو هفته گذشته درباره این فیلم با سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار و گفت‌و‌گو کردم و ایشان هم به شمقدری اعلام کرد که ساخت این فیلم پیگیری شود‌.


وی ادامه داد‌: بعداز دیدار با شمقدری وی از من درخواست طرح توجیهی برای ساخت فیلم کرد و من هم اعلام کردم که قصد دارم فیلم کوروش کبیر را در قالب یک پروژه ملی بسازم‌.


به گزارش ایلنا معلم با اشاره به تلاش زمانی بسیار برای نوشتن فیلمنامه فیلم گفت‌: در گفت‌و‌گو با چند نفر از اعضاء شورای پروانه ساخت و همچنین سینماگران و براساس اخباری که ازشورای پروانه ساخت دارم فیلمنامه مورد استقبال قرار گرفته است‌.


معلم با تاکید بر اینکه ساخت این فیلم بیش از یک سال طول می‌کشد افزود‌: راهکاری را برای ساخت این فیلم مد نظر قرار داده‌ام که براساس آن فیلم تبدیل به یک پروژه ملی و مردمی می‌شود و از سرمایه‌های مردمی استفاده می‌کند و یک پروژه ملی می‌شود .


معلم افزود‌: اگر همین امروز نیز با ساخت فیلم موافقت شود برنامه ریزی و راه اندازی این پروژه یک سال طول می‌کشد اما براساس راهکارهای که درنظر گرفته شده طرح موفقیت آمیز می‌شود‌.


وی ادامه داد‌: هفته آینده قصد دارم تا به دیدن جواد شمقدری بروم‌.