بزرگترین محموله قاچاق اشیای عتیقه به همراه نفیس‌ترین جام ایران باستان در مشکین‌شهر کشف و ضبط شد.

کشف نفیس‌ترین جام ایران باستان توسط اطلاعات سپاه

به گزارش ونو، مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری استان اردبیل در مورد جزئیات این اشیاء که دیروز از سوی اداره اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشکین‌شهر از قاچاقچیان کشف و ضبط شده گفت: محموله شامل 300 قلم اشیای بسیار ارزشمند باستانی از جمله انواع سفالینه، ابزارآلات جنگی، زیورآلات زنانه، انواع ظروف و مهر از جنس طلا، نقره و مفرغ است و مربوط به عصر آهن 2 هزاره اول و دوم قبل از میلاد و دوره‌های بعدی است.

یحیی نقی‌زاده افزود: در میان این اشیاء، جام بسیار نفیسی به دست آمده که از زر ناب ساخته شده و از لحاظ قدمت، ظرافت و زیبایی با جام‌های معروف مارلیک و حسنلو برابری می‌کند.

وی گفت: جام مشکین در کنار جام‌های مارلیک و حسنلو افتخار بزرگی برای استان اردبیل و منطقه مشکین‌شهر است و نشان از تمدن بسیار کهن این منطقه دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل ادامه داد: جام نقره‌ای مکشوفه نیز بسیار ارزشمند و در نوع خود ممتاز بوده و بررسی ومطالعات این آثار توسط کارشناسان برجسته سازمان میراث فرهنگی کشور آغاز شده است.

فرمانده سپاه ناحیه مشکین‌شهر نیز در مورد چگونگی دستگیری قاچاقچیان و کشف این اشیای عتیقه گفت: به دنبال وصول گزارش‌های مبنی بر حفاری غیر مجاز در یکی از محوطه‌های باستانی شهرستان عملیات گسترده اطلاعاتی با همکاری دادگستری شهرستان مشگین شهر توسط عوامل مربوطه طراحی و اجرا شد.
 

 
سرهنگ یدالله علی‌پور افزود: پس از چند ماه مراقبت کنترل و در نظر گرفتن فعالیت حفاران و قاچاقچیان تعداد سه نفر از آنان به همراه 300 قلم اثر بسیار نفیس و ارزشمند دستگیر و تحویل مقام قضائی شدند.