عملیات حفاری کارگران در راه پله‌های متروک یک کلیسای تاریخی منجر به کشف یکی از ظریف‎ترین و کودکانه‌ترین یافته‌های باستان شناسی جهان شد.کشف 200 اسباب بازی متعلق به قرن 16 و 17 میلادی در جریان عملیات حفاری در راه پله یک کلیسای قدیمی در ایرلند، منجر به یکی ازکودکانه‎ترین کشفیات باستان شناسی جهان شد.
 
با کشف یک انبار اسباب بازی متعلق به کودکان در قرن 16 و 17 میلادی دریک کلیسای محلی که در تاریخ مورد نظر به عنوان کلیسای محلی "بازارهاربورگ " شهرت داشت، اطلاعات گرانبهایی درباره تاریخ کودکی و باستان شناسی دوران کودکی بدست آمد.
این آثار که بویژه در بررسی آثار چوبی اروپا قرون گذشته  نیز اهمیت دارد، به گونه‎ای بی‌سابقه به کشف آثاری منجر شد که با بررسی آن‎ها می‎توان به فرهنگ مادی کودکان و روش‎های رایج  برای سرگرمی و ساخت و استفاده از انواع وسایل سرگرمی کودکان و به طور کلی فرهنگ کودکی در قرن 16 و 17 اروپا پی برد
 
 این آثار که همگی  در یک کلیسای کوچک محلی در بریتانیا انبار شده بود، زمانی آشکار شد که کارگران ساختمانی با باز کردن یک مسیر مسدود شده در راه پله قدیمی کلیسا با فضای بزرگ و خالی مواجه شدند که در گوشه ای از آن بیش از 200 ابزار چوبی بر روی هم قرار داده شده بود.
 
کارکنان موزه "هاربورگ" با دریافت این خبر و بررسی آثار اعلام کردند که این وسایل همگی تقریبا به دوران اواخر" تئودور" و اوایل عصر استوارت (1570- 1630) در تاریخ بریتانیا تعلق دارند.
 
از میان اسباب بازی‌های کشف شده 117 اثر اسباب بازی ویژه"الک دولک" است. همچنین 89 عدد چرخ نخ ریسی کوچک اسباب بازی و 13 عدد سوت چوبی و 7توپ چرمی است.
 
همچنین تعدادی اسباب بازی‌های دیگر همانند رقص پا و 5 دسته شلاق و هشت سیلندر چوبی که همگی احتمالا کاربرد بازی برای کودکان داشتند.
 
بیشتر آثار کشف شده از جنس چوب ، پشم ، چرم ، استخوان، خاک رس، شاخه‎های بید و توسکا و چوب انواع میوه‎ها، گل و خاکستر بودند که برخی مستقیما در کارگاه تهیه می‎شده و برخی از خارج به محل ساخت اشیا برده می‌شد.
این آثار که بویژه در بررسی آثار چوبی اروپا قرون گذشته  نیز اهمیت دارد، به گونه‎ای بی‌سابقه به کشف آثاری منجر شد که با بررسی آن‎ها می‎توان به فرهنگ مادی کودکان و روش‎های رایج  برای سرگرمی و ساخت و استفاده از انواع وسایل سرگرمی کودکان و به طور کلی فرهنگ کودکی در قرن 16 و 17 اروپا پی برد.